»

Santai Bersama BEN ASHAARI

Mereka Sangat-Sangat SempOi

Jom Tukar Link

22 August 2011

ADAM KENE DEMAM CAMPAK?

salam semua....
kisah anak aku lagi....ADAM ASYRAF....cian dia...baru je baik dari demam panas yg dekat 2 minggu melanda dia on off....tup tup semalam tgk badan dia penuh merah2....memula aku ingatkan dia alergik ke ape...tapi hari ni tgk makin byk plak....wktu hantar adam kt bs pg td pun dia cakap benda yang sama....( aku x dapat nak cuti sbb hari jumaat lepas aku dah el bwk adam p spital ) org tua2 lagilh lebih berpengalaman jika nak dibandingkan dengan aku yg baru jadi ibu ni....bs tu pun anak dah ramai...aku x was2 sgt dgn dia tu....dia mintak aku beli air kelapa....( tu pun aku mcm ye x ye je nak bagi sbb ad org ckp kalau x kuar lagi air2 bisa tu x yh bg air kelapa dulu ) smpai ofc aku tnye mbr2 aku,pastu  aku tepon mak aku kat kampung sume ckp xpe...bg sikit sbb mgkin adam kene demam campak yg jenis halus2 tu @ ruam...bukan chiken pop....( ada pulak demam campak halus dgn x halus ) aku sndiri byk search pasal demam campak yang baru2 nak mnjadi kt google ni dan kebanyakan bgtau boleh bg minum...pagi tadi ayah adam g cari air kelapa....byk kali gak tanye kat hubby buleh ke bagi minum....huhu....dia cakap boleh je...jgn risau x de pape...pastu masa hubby otw g hntr air kelapa tu msg dia plak nt suh bs tu bagi sikit je tau.....ye ye ye kata ayah si adam....hihihih....risau sangat skg ni....ibu mana x risau kan....harap demam campak adam ni x lah teruk mana....


Petua2 dan cara merawat untuk anak2 yg terkena campak...ihsan dari blOg KAK HANA SEMAN ...

Antara petua yang glamer.
1. Daun semambu/mambu/neen
a) ramas daun dalam air. Mandikan dengan air ramasan daun mambu.
b) letak daun mampu atas tilam, biar pesakit tidur atasnya (ibu letak daun mampu atas tilam, pastu lapik ngan daun batik sebab anak2 ibu takmau tidur atas daun terus)

2. Daun inai
Petua ni ibu dapat dari kawan ibu Ruzaina.

sekadar berkongsi petua demam campak daripada Ustaz Abdullah - ambil daun inai tumbuk hg halus + garam & tempek di tapak kaki. selepas tu balut kaki dgn plastik. bagi anak2 kecil disarankan ikat dengan kemas n pakaikan stokin kalo tidak mama terpaksa keje lebih masa mop lantai. Inai dipercayai dapat 'menurunkan' bisa dan tompokan campak ke kaki srta elakkan miang.


3. Minum air kelapa muda
Ada yang kata minum selepas, ada yang sebelum.. ( yang ni ayah adam dah bagi pun tadi kat bs )


Petua hilangkan parut
1. Daun asam jawa + bedak sejuk
- tumbuk daun asam jawa sampai lumat dan campurkan dengan bedak sejuk.. Buat ni lepas semua kuping dah terkopek. Kalau kat utara ni depa panggil berbedak.

2. lendir ikan haruan
- petua ni dapat dari Kak Ani a.k.a BS anak-anak ibu.
ambil lendir ikan haruan dan sapu kat parut2 campak tu. Kalau geli (sebab bau dia hanyir), letak seekor ikan haruan dalam baldi dan mandikan pesakit dengan air tersebut.

Pantang larang
Ni yang famous
1. Jangan bagi kena air hujan
- nanti takut parut besar akan kekal .Kira cam bentan la. Even dah sembuh pun takboleh kena air hujan untu k2,3 minggu
2. Jangan bagi makanan yang bergoreng, bertumis
Pendek kata, masak takleh letak minyak. makanan laut pun kena elakkan, termasuk jugaklah telur. Ada gak yang tak bagi makan ayam, tapi staff ibu suruh bagi makan sup ayam untuk cepat keluar ruam.
3. Mandi
-ni ibu jumpa banyak versi.. Ada yang tak bagi mandi langsung, ada yang suruh mandi. ( aku mandikan )

4. Jangan makan ubat
Orang2 tua tak bagi makan ubat tau. takut nanti ruam tu tak keluar. Tapi ibu bagi juga paracetamol, bahaya tu tak control demam, takut kena sawan pula.
5. Jangan mandi guna sabun
Elakkan guna sabun sebab sabun kan mengandungi bahan kimia. takut nanti dapat infeksi pulak.
6. Jangan pakai baju
Biarkan pesakit tak berbaju (kalau kanak2 la,orang dewasa perempuan kenalah pakai baju nipis2), dikhuatiri peluh akan membuatkan proses penyembuhan terganggu.. Biasalah ruam ni akan mengering, bila tak pakai baju proses dia akan lebih cepat
7. Jangan garu atau kopek kuping campak
Nanti parut campak akan kekal, macam jerawat jugaklah.

Ibu harap setiap penyakit dan sakit anak ibu akan sembuh.....ibu sentiasa mendoakan kesihatan anak ibu kembali seperti biasa...amin....




1 orang yang tekan keybood memberi komen:

Hafirdaus said...

baru nak terjah sebab join segmen ben tapi kebetulan sekarang ni campak menjadi2 naik kat badan ni terus baca sampai habis petua2 tu...thanks ya memang berguna betul
dari~http://myfoodathome.blogspot.com~


ShoutMix chat widget