»

Santai Bersama BEN ASHAARI

Mereka Sangat-Sangat SempOi

Jom Tukar Link

05 August 2011

SEDIA MENTEL DAN FIZIKAL

salam sume.....
entry mlm ni nk bercerita tntg sesuatu yg aku dh lalui sejak aku bergelar isteri kpd Mohd Hanafi bin Abdul Mutalib n seorang ibu kepada anak lelaki Muhammad Adam Asyraf bin MOhd Hanafi yang berusia 8 bulan......

perubahan aku sejak mnjadi seorang ibu.....byk cabarannya....bukan mudah okay.....klu dulu aku tgk mak aku sndiri mmbsrkn adik2 aku....makcik2 aku besarkan anak2 mereka....n org2 sekeliling aku.....nampak mcm senang....mudah.....tp bile aku sndiri yg melalui semua itu baru aku tau mcm mn ketabahan n kesabaran seorang ibu....lg2 ibu muda mcm aku ni....btl2 mnguji kesabaran aku utk mnjaga, mndidik dan mmbsarkan anak.....wpun baru sorg......lg2 skg ni bile baca paper je byk pasal kes bunuh bayi....dera n mcm2 lg....tu sume slh satu puncanya adalah dsbbkn kurgnya sikap sabar dlm diri...8 bulan lbh aku dgn suami aku bersama2 mmbsrkan adam.....alhamdulilah.....adam mmbsar dgn sihat.....tp kerenah anak kecik yg tgh nk membesar ni mmg btl2 memerlukan kesabaran yg amat tinggi.....aku sorg ibu yg bekerja....BARU bergelar ibu pulak tu....huiiii...mcm manalah aku nk hadapi semua tu.....LAIN pulak halnya bile anak DEMAM.....tiap malam menangis....dek kerana tidak selesa....haruslah kite sbgai ibu dan ayah bersengkang mata menjaga sikecil.....padahal sOk pepagi dh nk p keje dh....huhu.....demi anak tersayang sanggup bekorban.....


CARA yang aku buat...:-

- sntiasa rasa sayang pada anak....sepertimana memula kita lahirkan dia dulu....
- jangan ade rse menyampah....benci......even penat pun...save dlm kepala bahawa anak tu anugerah Allah....jgn sesekali abaikan....
- pk positif....jgn bebankan mslh keje smpai trbwk2 blk umah....tulh salah satu puncanya....bile dh penat.....pastu kepala plak serabut dgn mslh keje....dgn anak lg....mmg akan stresst....so tglkn beban keje tu kt ofc....blk umh cume tuk family n anak.....
-bykkan BERSABAR dgn kerenah anak yg tgh membesar...
- rajin2lah bace mngenai perkembangan anak supaya kita blh tau mcm mana nk handle anak kite yg tgh lasak....
- mintak bantuan suami utk sama2 mnjaga anak...tu yg PENTING....dalam hubungan suami isteri kerjasama tu sangat pntg.
- sntiasa ikhlas dlm melayan anak2.....tanamkan dlm kepala "didiklah anak2 sejak dari kecil lagi"....jikan kita ikhlas...kita akan dpt hasilnya satu hr nt.....anak2 sntiasa akan ingat pada kita bile dia besar nt....

kat atas tu sebahagian yang buat sejak aku jd seorang ibu.....mgkin cara sesetengah ibu berlainan....so x kisahlah dgn apa cara sekalipun.....jgn sesekali kita abaikan anak kita.....


untuk ibu2 muda diluar sana sedialah MENTEL dan FIZIKAL yg secukup2nya....bukan mudah utk bergelar seorg ibu....x caya tanyelah ibu2 kita mcm mn susah senang dorg mmbsrkan kita.....

huhu....caLLLOOOOOO.......

0 orang yang tekan keybood memberi komen:


ShoutMix chat widget